اولین برنامه آموزش دفتر کانون هموفیلی ایران در استان چهار محال بختیاری
با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد برگزار شد
“آشنایی با هموفیلی و دیگر اختلالات انعقادی با رویکرد به اختلالات انعقادی در زنان و دختران”
این برنامه آموزشی که با هدف آشنایی معلمین بهداشت مدارس با هموفیلی و دیگر اختلالات انعقادی با رویکرد ویژه به حوزه زنان و دختران مبتلا به انواع اختلالات انعقادی برگزار شد. این رویداد آموزشی با استقبال بیش از ۱۷۰ معلم برگزار گردید که در حوزه فعالیت های آموزش کانون در جهت شناسایی زنان با اختلالات انعقاد ی به لطف سازماندهی خوب آموزش و پرورش برنامه آموزشی بسیار خوبی بود . احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران و هدی شجاعی یکی از کارشناسان ارشد مرکز درمان جامع و مدیر طرح شناسایی زنان و دختران مبتلا به اختلالات انعقادی مدرسین برنامه آموزشی مذکور بودند. این برنامه در چارچوب برنامه های آموزش رسمی آموزش و پرورش برای معلمین بهداشت و تربیتی قرار داده شده بود. حضور معاون مدیر کل آموزش و پرورش در برنامه افتتاحیه این گرد همایی انعکاسی از اهمیتی بود که این اداره کل برای برگزاری این برنامه قائل بود . دکتر قاسم پور معاون سلامت و ورزش جوانان اداره کل آموزش و پرورش در سخنانی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر روش های آموزشی در کشور تاکید نمودند شرایط به شدت تغییر پیدا کرده است دیگر نمی توان از روش های آموزشی که کهنه شده اند در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد . باید روش هایمان بازبینی کنم و در این حوزه ها به روز شویم تا دانش آموزان بتوانند از آموزش هایی بهره مند گردند که نیاز امروز دنیا است. ایشان ضمن ابراز تاسف از اینکه در مواردی فقط می بینیم که جوان تغییر وضعیت فعلی را آرزو می کند بدون آنکه بداند چه می خواهند. دکتر قاسم پور در فراز پایانی سخنان خود تا کیدی بر ضرورت سیمای شاد در مدارس با طرح این سوال که معلمین چرا باید همیشه در لباس های سیاه و تیره در مراکز آموزشی حضور یابند ؟ به معلمین توصیه نمودند با لباس های شاد در مدارس حضور یابند. ایشان همچنین از مدیر عامل کانون هموفیلی ایران و کارشناس همراه جهت حضور در این برنامه تشکر نمودند.
در ادامه برنامه سرکار مینا قاسمیان مدیر دفتر نمایندگی کانون هموفیلی ایران در استان چهار محال بختیاری ضمن خیر مقدم به حاضرین به خصوص معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جناب آقای مهندس هاشمی نیا و معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش و خیرین ارجمند و معلمین ارجمند از مدیر عامل کانون هموفیلی ایران دعوت نمودند بخش اول برنامه را که اختصاص به آشنایی معلمین با بیماری هموفیلی و تاریخجه آن بود را آغاز نمایند.
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در مقدمه سخنان خود ضمن استقبال از سخنان معاون اداره کل آموزش و پرورش استان گفت : خیلی خوشحالیم که چنین رویکرد های اصولی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. تحول در نظام آموزش و پرورش یک ضرورت انکار ناپذیر است . وی ضمن طرح شیوه برگزاری کلاس های آموزشی غیر رسمی که در مناطق زلزله زده توسط داوطلبین خدمت به مردم ایجاد می شود و دانش آموزان با علاقه و عشق خاصی در این کلاس ها شرکت می نمایند . راهبرد آموزشی در این کلاس ها تحول یافته معرفی نمود و ارتباط معلم و دانش آموز در این کلاس ها را از فرآیندهای جدیدی دانست که در حوزه های اجتماعی رایج گردیده است. مدیر عامل کانون در پایان مقدمه خود گفت: ” امیدواریم که تحول شکلی با هدف تامین نشاط در مدارس با کار کردن آموزش و پرورش روی الگوهای جدید تنوع رنگ در پوشش معلمین نیز مانند دانش آموزان محقق گردد. قویدل با ارایه اسلایدهایی تحت عنوان هموفیلی و تاریخچه آن اولین مبحث آموزش پیش بینی شده را ارایه نمودند که بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت. مطالب ارایه شده از طرف مدیر عامل کانون از تاریخچه هموفیلی در جهان آغاز و با تشریح بیماری هموفیلی و عوارض آن ادامه و در نهایت انواع اختلالات انعقادی برای حاضرین تشریح گردید. پیشرفت های علم پزشکی و افزایش جدی امید به زندگی و درمان های نوین بخشی دیگر اطلاعاتی بود به صورت ساده به معلمین گام بعدی ارایه مطالب بود. وی در پایان این قسمت برنامه آموزشی از تاریخچه هموفیلی در ایران و شکل گیری سازمان انتقال خون ایران اطلاعات مفیدی را به حاضرین ارایه و به سوال ها پاسخ گفتند.
قسمت دوم برنامه پس از استراحتی کوتاه اختصاص به اطلاع رسانی در حوزه زنان و دختران با مشکل اختلالات انعقادی اختصاص داشت که توسط هدی فلاح شجاعی کارشناس ارشد مرکز درمان جامع هموفیلی ایران ارایه گردید. دراین برنامه آموزشی چند محور مهم مود توجه قرار داشت . الف – آموزشی ارایه گردد که معلمین بتوانند در مدارس دخترانه به سهم خود که بسیار با اهمیت است به تحقق فرآیند شناسایی دختران مبتلا به انواع اختلالات انعقادی کمک بنمایند. ب – خط انتقال اطلاعات سنتی از مادر به دختر در رابطه با خونریزی های ماهیانه توسط پزشکان و کارشناسان قطع شود و اطلاعات صحیح در بین جامعه زنان و دختران قدرت حرکت و تاثیر گذاری پیدا کند ج- معلمین انگیزه و اطلاعات کافی برای ترویج موضوع مهم ” پیشگیری ازدواج های فامیلی ” را پیدا کنند. در این برنامه معلمین با علائم بالینی زنان و دختران با اختلالات انعقادی کاملا آشنا شدند. توجه شرکت کنندگان به یک شعار مهم در حوزه خونریزی زنان تحت عنوان ” یک هفته کافیست” جلب گردید. کبودی های بی دلیل و یا کبودی های ناشی از ضربات خفیف ، خون دماغ های متوالی و خود به خودی و بند نیامدن خونریزی به هنگام اخذ خدمات دندانپزشکی از جمله علایمی بودند که برای معلمین به خوبی تشریح گردید. کارشناس ارشد مرکز درمان جامع در بخشی از سخنان خود ضمن تشریح آزمایش های PT و PTT که در همه آزمایشگاه ها موجود است تاکید نمود: ” این گام بعدی است که معلمین می توانند به افرادی که علایم بالینی دارند توصیه نمایند” . وی همچنین تصریح کرد که آزمایشهای تخصصی فقط در مواردی انجام می شود که علاوه بر علایم بالینی بیمار آزمایش PT یا PTT مختل داشته باشد.
در این برنامه پرسش نامه خود اظهاری ۱۲ سوالی که می تواند به شناسایی زنان ودختران با اختلالات انعقادی کمک نماید بین حاضرین توزیع گردیده بود و از معلمین در خواست شد که با ارایه این فرم به دانش آموزان به شناسایی زنان و دختران با مشکلات انعقادی کمک نمایند. لازم به ذکر است شناسایی زنان و دختران با مشکل اختلالات انعقادی می تواند نقش مهمی در کاهش آمار مرگ و میر زنان حین زایمان ایفا نموده و با شناسایی بیماران عملا دسترسی این بیماران به دارو و درمان مناسب محقق می گردد . بی تردید اساسا این نوع تلاش های آگاه گرانه می تواند از تولد بیمار نیز جلوگیری نماید.